Jídlo jako LÉK

10.03.2009

Víme, jaká strava je nevhodná a nezdravá, po čem se tloustne a jak se potom zvyšuje cholesterol. Ale jídlo nám může i pomáhat - třeba vylepšit paměť nebo obrnit se proti rakovině.

Staré časy, kdy jste museli doma nebo ve škole každý den spolknout rybí tuk na lžičce, jsou naštěstí dávno pryč.
V současné době již tento způsob dodávání důležitých živin vyšel z módy.
Odborníci na zdravou výživu nám předkládají na internetu či v časopisech výsledky svých výzkumů, a tak se dozvídáme, co jíst, abychom snížili riziko rakoviny nebo podpořili činnost mozku. Když chcete podávat lepší duševní výkon a zlepšit koncentraci, nesmějí ve vašem jídelníčku chybět potraviny označované jako brainfood (potrava pro mozek). Patří sem ořechy, špalda, sója, müsli, jablka a samozřejmě také ryby.
Pokud tedy často zapomínáte, nemusíte to hned svádět na věk. Nejspíše volíte špatné jídlo a chybějí vám třeba omega-3 nenasycené mastné kyseliny obsažené právě v nenáviděném rybím tuku. Patří totiž mezi hlavní složky výživy a mají přímý vliv na vývoj, růst a fungování mozku, tedy především na naši paměť. „Díky dostatečnému obsahu tučných ryb ve stravě se mozek a nervová soustava mohou rozvíjet snadněji. Člověk je pak pozornější, lépe se učí a více si pamatuje,“ říká odbornice na výživu Věra Kuncová. „Dostatečný příjem omega-3 nenasycených mastných kyselin vám zajistí dvě porce rybího masa týdně, používání rostlinných tuků či olejů anebo pojídání ořechů,“ dodává.

PŘEKVAPIVÝ LÉK PROTI RAKOVINĚ

Brokolice, květák a zelí - právě tato zelenina obsahuje mimo jiné látku zvanou sulforafan, která má zjevné protinádorové účinky. Celosvětové studie prokazují o polovinu nižší riziko rakoviny prsu u žen s vysokým příjmem košťálové zeleniny ve srovnání s těmi, které ji do jídelníčku vůbec nezařadily. Již delší dobu víme, že strava bohatá právě na zeleninu a ovoce snižuje riziko vzniku rakoviny. Donedávna se ale netušilo, proč tomu tak je. Anglický časopis Public Library of Science zveřejnil výsledky studie o působení přírodních látek na lidský organismus. Jedna z nich, která je obsažena v brokolici, květáku a zelí, dokáže „opravit“ DNA v buňkách a tím zabránit jejich rakovinnému bujení. Ochranný účinek košťálové zeleniny se potvrdil dále při onemocněních lymfatické tkáně, močového měchýře, prostaty a plic. A to tak, že došlo ke snížení rizika uvedených nádorových onemocnění o třicet až padesát procent.

NOVÍ VEGETARIÁNI

Kvůli formám alternativního stravování spojeným s omezením některých potravin dochází často k nedostatku důležitých živin (viz box Vegetariáni a ti druzí). Tyto způsoby stravování mají řadu rizik, ale zároveň i výhod.
Například vegetariánství, které je často označováno za nevhodné, má nyní svou zdravou variantu - tzv. nové vegetariány.
Ti, na rozdíl od zapřísáhlých vegetariánů, jedí ryby a bílé maso. Vlastně se tak začínají blížit k tomu, co doporučují odborníci na zdravou výživu. Ale i životní styl, kdy maso nejíte, má své přednosti. Správně sestavený vegetariánský jídelníček totiž poskytuje velké množství vitaminu C a dalších antioxidantů, přiměřené množství vlákniny a oproti klasické stravě se v jídelníčku vyskytuje mnoho prospěšných potravin (tofu, sója).

***

VEGETARIÁNI A TI DRUZÍ

* Vegani - uznávají přísnější normy než vegetariáni, nesmějí maso, vejce ani mléčné výrobky.
* Vitariáni - přijímají jen tepelně neupravené potraviny. Mohou požívat mléko nebo syrové ryby.
* Frutariáni - striktní vegani. Jejich strava zahrnuje pouze ovoce, ořechy, semena a jiné plody.
* Makrobiotici - vegani, stravu tvoří z 50 procent obiloviny, z 30 procent zelenina, z 15 procent luštěniny či mořské řasy a nakonec z 5 procent polévky.
* Nejzdravější variantou vegetariánství jsou tzv. noví vegetariáni, kteří jedí ryby a občas i jiné lehčí maso.

***

ČÍM NAHRADIT MASO?

V jídelníčku bez masité stravy by jedno z předních míst měly zaujímat: luštěniny, ořechy, mléčné výrobky, vejce (zejména bílky), obilniny (kukuřice, pohanka, ječmen, rýže), celozrnné těstoviny a tmavé pečivo, sýr tofu a sójové maso, brambory, velké množství ovoce a zeleniny.


Autor: MICHAELA MATĚJOVSKÁ, KATEŘINA RIVOLOVÁ
Zdroj: Sedm Strana: 70
Rubrika: Wellness & zdraví

zpět